Wprowadzenie
ROZDZIAŁ I: Czas
Rozdział II: Liczby rzymskie
Rozdział III: Kalendarz i czas
Rozdział IV: Koło i okrąg
ROZDZIAŁ V: Skala
Rozdział VI: Zależności między jednostkami pola
Rozdział VII: Prostopadłościany i sześciany
Powtórzenie i sprawdzian

Czego będziemy się uczyć w tym module?

Liczba lekcjiŁączny czas trwania nagrańŚrednia długość nagrańLiczba plików pdf do pobrania
36+18 godzin
30 minut
14 min/lekcja57

Moduł został zaprojektowany tak, by pomóc dzieciom dostrzec, że matematyka otacza nas na co dzień. Dzięki różnorodnym tematom i zadaniom uczniowie rozwijają umiejętności, które przydadzą im się w codziennych sytuacjach, takich jak planowanie dnia, czytanie kalendarza, korzystanie z mapy czy rozumienie wymiarów przedmiotów.

W ramach zagadnień związanych z czasem, uczniowie uczą się przeliczać jednostki – od sekund, przez minuty i godziny, aż po całe dni. Poznają zależności między nimi oraz ćwiczą praktyczne obliczenia, takie jak określanie, ile trwa dane wydarzenie lub ile czasu upłynęło między dwoma momentami. Na przykład, mogą obliczyć, ile minut trwa koncert lub ile godzin pozostało do ulubionego programu telewizyjnego. W zadaniach wykorzystują znajomość działań na liczbach naturalnych oraz odpowiednich jednostek czasu.

Kolejnym tematem są liczby rzymskie – uczniowie poznają ten niepozycyjny system zapisu liczb, który różni się od znanego im zapisu arabskiego. Uczą się odczytywać liczby rzymskie, które można spotkać np. na zegarach, w książkach czy podczas zapisywania wieków. Opanowują również umiejętność zapisywania liczb arabskich w systemie rzymskim.

W części poświęconej kalendarzowi uczniowie utrwalają nazwy miesięcy i dni tygodnia, a także uczą się obliczać odstępy czasowe między różnymi datami. Pomaga im to w planowaniu wydarzeń, liczeniu dni do wakacji lub sprawdzaniu, ile dni minęło od konkretnej daty. Ponadto uczniowie dowiadują się czym są lata przestępne oraz w jaki sposób określić, w którym wieku przypadał dany rok.

Moduł wprowadza także zagadnienia geometryczne – uczniowie poznają różnicę między kołem a okręgiem, a także uczą się rozpoznawać i nazywać ich elementy, takie jak promień czy średnica. Samodzielnie rysują koła i okręgi oraz mierzą ich części, co pozwala lepiej zrozumieć geometrię w praktyce. Rozwiązują również zadania, które wymagają zastosowania poznanych pojęć.

W części dotyczącej skali, dzieci uczą się, czym jest skala i jak można ją wykorzystać do przedstawiania rzeczywistych rozmiarów na mapach czy planach. Wykonują proste obliczenia, np. określając, jaka jest rzeczywista odległość między dwoma punktami na planie miasta oraz w jakiej skali wykonany został dany przedmiot. Dzięki temu uczą się praktycznie korzystać z informacji zawartych w różnych źródłach graficznych.

Na koniec uczniowie poznają bryły przestrzenne, takie jak prostopadłościany i sześciany. Uczą się rozpoznawać ich cechy i własności, a także pracują z siatkami tych brył, by lepiej zrozumieć, jak wyglądają w przestrzeni. Wykonują również obliczenia pola powierzchni, co przygotowuje ich do bardziej zaawansowanych zadań geometrycznych w przyszłości.

Ten moduł to zestaw tematów, które nie tylko poszerzają wiedzę matematyczną, ale także pokazują uczniom, jak wiele wspólnego ma matematyka z ich codziennym życiem.

Lekcja - zawartość
Ukończono 0% Kroki: 0/1
Przewijanie do góry