Prawdziwa Matematyka

Kurs Prawdziwej Matematyki dla 4. klasy – Nauka przez zrozumienie

Cała podstawa programowa

Ponad 150 lekcji, łącznie prawie 55 godzin nagrań

Bieżące wsparcie

2x w tygodniu spotkania online z dyżurującym nauczycielem

Opcja Premium

1x w tygodniu grupowa lekcja online prowadzona na żywo przez nauczyciela (Pakiet Premium)

Zapisz swoje dziecko na unikalny kurs matematyki, który stawia na zrozumienie i praktyczne podejście do nauki.

Celem kursu nie jest „odhaczenie” podstawy programowej, ale prawdziwe, głębokie zrozumienie zagadnień, dzięki czemu dzieci poczynią duży krok w stronę umiejętności samodzielnego matematyzowania.

Kurs składa się z krótkich lekcji (około 45-50 minut), dzięki czemu Twoje dziecko będzie poznawało kolejne zagadnienia stopniowo i dokładnie, a Ty będziesz miał/a pewność, że uczy się wszystkiego, czego potrzebuje na tym etapie!

Zofia Zielińska-Kolasińska

Chcesz wiedzieć o mnie więcej? Kliknij w moje zdjęcie!

Wszyscy uczniowie zapisani na Kurs otrzymują bieżące wsparcie nauczyciela, który dyżuruje w ustalonych terminach.

Można połączyć się z nim na rozmowę na żywo lub wysłać wiadomość z prośbą o pomoc.

Uczniowie zapisani na Kurs pracują z wykorzystaniem różnorodnych pomocy, dzięki czemu matematyka przestaje być abstrakcyjna, a daje się ją nie tylko zobaczyć, ale także dotknąć.

W czasie Kursu uczniowie uczą się ilustrować treść zadań za pomocą różnych modeli, co ułatwia im zrozumienie i rozwiązywanie nawet bardzo skomplikowanych problemów.

Oprócz nauki nowych zagadnień, Kurs kładzie szczególny nacisk na rozwijanie zrozumienia działania i regularności systemu liczbowego.

Obok tradycyjnych algorytmów wymaganych w podstawie programowej, dzieci poznają wiele strategii efektywnego (czyli sprytnego) wykonywania obliczeń.

Twoje dziecko potrzebuje większego wsparcia nauczyciela niż tylko udział w dyżurach?

Możecie skorzystać z rozszerzonej wersji Kursu, w której oprócz nagranych lekcji i bieżącego wsparcia dyżurującego nauczyciela, dziecko ma również dostęp do regularnych, grupowych zajęć online.

Spotkania te prowadzone są według ustalonego programu i stanowią doskonałe uzupełnienie samodzielnej nauki — pomagają utrwalić materiał, uporządkować wiedzę i dają możliwość zadawania pytań.

Do grupy można dołączyć w dowolnym momencie.

Przykładowe ćwiczenia z nagranych lekcji

Przykładowe zestawy zadań do samodzielnego rozwiązania po lekcji

Z czego składa się Kurs?

154 lekcje

54 godziny
25 minut nagrań

311 plików pdf

W skład Kursu wchodzi 10 modułów.

Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
124 h 50 min

W tym module dzieci nauczą się:

  • Porównywać liczby: określać, która jest większa/mniejsza, oraz zaobserwują, co to znaczy, że jedna liczba jest 10 razy większa lub mniejsza od drugiej i jakie są tego konsekwencje.
  • Zapisywać i odczytywać liczby: poznają różne formy zapisu (standardową, rozwiniętą, z jednostkami, słownie).
  • Oś liczbowa: zaznaczać i odczytywać położenie liczb na osi liczbowej, dobierając odpowiednią jednostkę.
  • Dodawanie dużych liczb: opanują tradycyjny algorytm dodawania „pod kreską” oraz modelowanie dodawania za pomocą żetonów i tabeli rzędów wielkości.
  • Odejmowanie dużych liczb: nauczą się odejmować, modelując to działanie za pomocą żetonów i tabeli rzędów wielkości oraz stosując tradycyjny algorytm, poznają też sprytne sposoby odejmowania (np. od 1000).
  • Porównywanie różnicowe: rozwiązywać zadania opierające się na informacji, o ile jedna liczba jest większa/mniejsza od drugiej.
  • Zastosowanie w zadaniach: wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych zadań tekstowych, których treść będą ilustrować za pomocą modelu paskowego.
Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
123 h 55 min

W tym module dzieci odkryją, jak sprytnie zamieniać jednostki długości, masy i objętości, wykorzystując swoją wiedzę o liczbach. Nauczą się:

  • Wyrażenia dwumianowane: zrozumieją, jak łączyć dwie różne jednostki (np. godziny i minuty, kilometry i metry) i dostrzegać podobieństwa w ich zapisie.
  • Zamiana większych jednostek na mniejsze: sprawnie przekształcać większe jednostki na mniejsze (np. kilogramy na gramy, metry na centymetry) i stosować tę umiejętność w praktyce.
  • Podejmowanie decyzji: zastanawiać się, kiedy lepiej zamienić jednostki przed wykonaniem obliczeń, a kiedy po.
  • Rozwiązywanie problemów: wykorzystywać zamianę jednostek w złożonych zadaniach tekstowych, stosując dodawanie, odejmowanie, modele paskowe i osie liczbowe.
  • Związki między pozycją cyfry a zamianą jednostek: dostrzegać, jak pozycja cyfry w liczbie pomaga w zamianie jednostek i precyzyjnym wyrażaniu ilości.
Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
135 h 45 min

W tym module dzieci rozwiną swoje umiejętności mnożenia liczb wielocyfrowych. Nauczą się:

  • Mnożenie a pole i obwód prostokąta: wykorzystywać obliczanie pola i obwodu jako kontekst do rozwiązywania zadań z mnożeniem.
  • Porównywanie ilorazowe: rozwiązywać problemy typu „ile razy więcej/mniej”, tworzyć diagramy i zapisywać równania modelujące te sytuacje.
  • Mnożenie przez wielokrotności 10, 100 i 1000: stosować żetony, tabelę rzędów wielkości i zapis z jednostkami, aby lepiej zrozumieć mnożenie przez dziesiątki, setki i tysiące oraz przygotować się do mnożenia liczb dwucyfrowych.
  • Mnożenie liczb wielocyfrowych przez jednocyfrowe: rozkładać liczby na jednostki dziesiętne, wykorzystywać własność rozdzielności mnożenia względem dodawania oraz poznają pojęcie „iloczynów częściowych” jako wstęp do tradycyjnego algorytmu mnożenia.
  • Zastosowanie mnożenia w zadaniach tekstowych: rozwiązywać złożone zadania tekstowe, analizować porównania multiplikatywne i łączyć w jednym zadaniu dodawanie, odejmowanie i mnożenie.
Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
155 h 25 min

W tym module dzieci rozwiną umiejętności dzielenia liczb dwucyfrowych oraz większych (do czterech cyfr) przez jednocyfrowe dzielniki. Nauczą się:

  • Dzielenie liczb dwucyfrowych z resztą: rozwiązywać zadania tekstowe z dzieleniem z resztą, stosować modele wizualne oraz poznają tradycyjny algorytm dzielenia pisemnego, dostrzegając jego powiązania z tabelą rzędów wielkości.
  • Dzielenie liczb trzy- i czterocyfrowych: dzielić wielokrotności 10, 100 i 1000 przez liczby jednocyfrowe oraz stopniowo przechodzić od modeli wizualnych do pisemnego algorytmu dzielenia, także w przypadkach, gdy dzielna lub iloraz zawierają zera.
  • Interpretowanie dzielenia: rozumieć dzielenie jako podział „na” określoną liczbę grup lub „po” określoną liczbę elementów oraz rozwiązywać zadania tekstowe, poprawnie interpretując wyniki i reszty.
  • Łączenie modelu pola z algorytmem: zaobserwują powiązanie modelu pola prostokąta z pisemnym algorytmem dzielenia.
Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
72 h 15 min

W tym module dzieci skupią się na mnożeniu liczb dwucyfrowych przez liczby dwucyfrowe, przechodząc przez kolejne etapy zrozumienia. Nauczą się:

  • Mnożenie wielokrotności 10: wykorzystywać model pola powierzchni prostokąta i tabelę rzędów wielkości do mnożenia wielokrotności 10 przez liczby dwucyfrowe.
  • Iloczyny częściowe: obliczać iloczyny częściowe jako ważny krok w zrozumieniu mnożenia liczb dwucyfrowych.
  • Prawo rozdzielności mnożenia: stosować prawo rozdzielności mnożenia względem dodawania do obliczania iloczynów częściowych.
  • Przejście do algorytmu pisemnego: krok po kroku przejdą od dwóch do czterech iloczynów częściowych, co ostatecznie doprowadzi ich do biegłego stosowania tradycyjnego algorytmu mnożenia pisemnego.
Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
103 h 50 min

W tym module dzieci wkroczą w fascynujący świat geometrii. Nauczą się:

  • Rozpoznawać podstawowe figury: rysować i identyfikować punkty, proste, odcinki i półproste.
  • Rodzaje kątów: rysować i klasyfikować kąty proste, ostre i rozwarte.
  • Rozumieć relacje między prostymi: rozpoznawać proste przecinające się, prostopadłe i równoległe.
  • Mierzyć kąty: poznają stopień jako jednostkę miary kąta i nauczą się mierzyć kąty za pomocą kątomierza oraz rysować kąty o określonych miarach.
  • Odkrywać zależności między kątami: zaobserwują, że suma kątów przyległych to 180°, dopełniających to 90°, a kąty wierzchołkowe są równe.
  • Wyznaczać nieznane miary kątów: wykorzystywać poznane zależności do rozwiązywania problemów z brakującymi miarami kątów, układając i rozwiązując proste równania.
Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
237 h 20 min

W tym module dzieci odkryją fascynujący świat ułamków zwykłych. Nauczą się:

  • Rozkładać ułamki: przedstawiać ułamki jako sumy ułamków jednostkowych oraz wizualizować je za pomocą pasków papieru, modeli paskowych i modeli pola powierzchni. Zrozumieją związek między dodawaniem ułamków jednostkowych a mnożeniem.
  • Poznawać ułamki równoważne: uogólnią dotychczasową wiedzę o równoważności ułamków, stosując mnożenie (rozszerzanie) i dzielenie (skracanie) na modelach pola, paskowych i osiach liczbowych.
  • Porównywać ułamki: porównywać ułamki o różnych licznikach i mianownikach, wykorzystując szacowanie w odniesieniu do znanych wartości odniesienia (np. \(\frac{1}{2}\)) oraz sprowadzanie do wspólnego mianownika lub licznika na modelach wizualnych.
  • Dodawać i odejmować ułamki: rozszerzać działania na liczbach naturalnych na ułamki o tych samych mianownikach oraz te, które można łatwo sprowadzić do wspólnego mianownika (ułamki pokrewne), rozwiązywać zadania tekstowe i rysować odpowiednie modele.
Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
175 h 45 min

W tym module dzieci poznają różne sposoby zapisywania liczb większych od 1. Nauczą się:

  • Przedstawiać liczby większe od 1: zamieniać liczby mieszane na ułamki niewłaściwe i odwrotnie, wykorzystując osie liczbowe i modele paskowe oraz różne sposoby rozkładania liczb.
  • Porównywać ułamki większe od 1: stosować różne strategie, aby określić, który ułamek jest większy.
  • Dodawać i odejmować liczby mieszane: poznają sprytne strategie dodawania i odejmowania liczb mieszanych i ułamków, rozbijając liczby w pomysłowy sposób.
  • Rozumieć ułamek jako iloraz: interpretować ułamek jako wynik dzielenia (np. 7 ciastek dzielone na 3 osoby to \(\frac{7}{4}\)), stosując modele pola powierzchni i modele paskowe, aby zrozumieć to powiązanie.
Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
186 h

W tym module dzieci po raz pierwszy poznają liczby dziesiętne, opierając się na zdobytej wcześniej wiedzy o ułamkach zwykłych. Nauczą się:

  • Zapisywać części dziesiąte i setne: poznają dziesiąte i setne części różnych jednostek miary (cm, m, kg, l), zapisywać je jako ułamki zwykłe i dziesiętne, korzystając z osi liczbowej i diagramów oraz tabeli rzędów wartości.
  • Odczytywać i zapisywać liczby dziesiętne: nauczą się prawidłowo odczytywać i zapisywać liczby dziesiętne.
  • Porównywać liczby dziesiętne: używać znaków <, > oraz =, porównując liczby dziesiętne na przykładach miar długości, masy i objętości oraz unikać typowych błędów w porównywaniu.
  • Dodawać i odejmować liczby dziesiętne: stosować równoważne ułamki dziesiętne do dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych.
  • Wykorzystywać liczby dziesiętne w obliczeniach pieniężnych: wyrażać kwoty pieniędzy jako ułamki i liczby dziesiętne, przeliczać wartości monet oraz rozwiązywać zadania tekstowe związane z działaniami na pieniądzach.
Liczba lekcjiCzas trwania nagrań
278 godzin 30 minut

W tym module dzieci zobaczą, jak matematyka przydaje się w codziennym życiu. Nauczą się:

  • Przeliczać czas: zamieniać sekundy na minuty, minuty na godziny i tak dalej, oraz wykorzystywać te umiejętności do rozwiązywania praktycznych problemów z czasem.
  • Liczby rzymskie: odczytywać i zapisywać liczby rzymskie oraz daty, rozumiejąc, w jaki sposób ten starożytny system różni się od naszego.
  • Pracować z kalendarzem: utrwalać nazwy miesięcy i dni tygodnia oraz obliczać, ile czasu minęło między różnymi datami.
  • Koło i okrąg: rozróżniać koło i okrąg, poznają podstawowe pojęcia, takie jak promień, średnica i cięciwa oraz nauczą się rysować i mierzyć te elementy, a także rozwiązywać zadania z nimi związane.
  • Rozumieć skalę: dowiedzą się, czym jest skala i jak jej używać do obliczania rzeczywistych odległości na mapach i planach.
  • Prostopadłościany i sześciany: poznają podstawowe cechy tych brył, nauczą się rozpoznawać ich siatki oraz obliczać ich pole powierzchni.

Co wchodzi w skład modułu?

Pozwala sprawdzić przed zakupem, czy uczeń opanował już materiał danego modułu.

Każda lekcja składa się z:

  • rozgrzewki (jeden lub kilka quizów powtórzeniowych)
  • ćwiczeń w formie nagranych filmików
  • zestawu zadań do wydrukowania i samodzielnego rozwiązania
  • rozwiązań zadań

Niektóre lekcje zawierają dodatkowo materiały do druku potrzebne do danej lekcji.

Powtórzenie materiału z całego modułu w formie nagranych ćwiczeń oraz sprawdzian do samodzielnego rozwiązania.

O czym pamiętać zapisując dziecko na Kurs?

Kurs podzielony jest na 10 modułów, z których każdy można wykupić osobno.
Zalecam jednak rozpoczynanie nauki od Modułu 1 i kontynuowanie po kolei aż do Modułu 10. Dzięki temu uczeń zyska pełny, logiczny obraz materiału i zrealizuje całą podstawę programową w przemyślanej, uporządkowanej formie.

Po wykupieniu dostępu do dowolnego modułu, uczeń zyskuje możliwość udziału w dyżurach nauczyciela – spotkaniach online, na których może zadawać pytania i wyjaśniać wszelkie wątpliwości. Dyżury odbywają się dwa razy w tygodniu, w terminie porannym i popołudniowym – do wyboru.

Jeśli Twoje dziecko potrzebuje większego wsparcia, możesz dodatkowo wykupić dostęp do regularnych grupowych zajęć online z nauczycielem, prowadzonych jeden raz w tygodniu według ustalonego programu. Lekcje są dostosowane do potrzeb dzieci w edukacji domowej i odbywają się w godzinach porannych. Zajęcia grupowe odbywają się od początku września do końca maja i rozpoczynają się po zebraniu się grupy.

Cennik

Cena Kursu: 2772 zł

cena pakietu standard + 50 zł za każdą lekcję grupową*

100 zł za każdą lekcję grupową*

* Płatność za lekcje grupowe pobierana jest z góry za 4 kolejne spotkania.

Ceny poszczególnych modułów obliczane są proporcjonalnie.

ModułLiczba lekcjiCena modułu
Moduł 112216 zł
Moduł 212216 zł
Moduł 313234 zł
Moduł 415270 zł
Moduł 57126 zł
Moduł 610180 zł
Moduł 723414 zł
Moduł 817306 zł
Moduł 918324 zł
Moduł 1027486 zł
ŁĄCZNIE1542772 zł

Zapisy

Zapraszam do kontaktu mailowego: kontakt@prawdziwamatematyka.pl w celu wstępnego zarezerwowania miejsca na Kursie w roku szkolnym ’25/’26. W wiadomości proszę o informację, od którego modułu dziecko chciałoby zacząć oraz czy zainteresowani są Państwo dodatkowo (lub tylko) udziałem dziecka w zajęciach grupowych.

Dlaczego nagrałam lekcje?

Nauka matematyki wymaga stopniowego budowania zrozumienia i umiejętności.

Zdecydowałam się oferować kurs złożony nie z jednej, czy dwóch lekcji w tygodniu, jak to ma miejsce na tradycyjnych kursach, ale z tylu lekcji, ile jest w stanie w danym momencie zrealizować uczeń. Zależało mi na tym, żeby uczeń mógł realizować podstawę programową pomału, bez pośpiechu.  

Dzięki nagranym lekcjom, dziecko ma dostęp do mojej wiedzy i doświadczenia przez cały tydzień, a nie tylko podczas jednego, czy dwóch spotkań na żywo.

W razie jakichkolwiek trudności, każdy uczeń ma dostęp do spotkań na żywo z nauczycielem w czasie dyżurów, które odbywają się dwa razy w tygodniu. Zachęcam do przychodzenia na dyżury i wyjaśniania wszelkich wątpliwości na bieżąco!

A jeśli okaże się, że uczeń potrzebuje jeszcze więcej wsparcia, rytmu lub struktury, w każdej chwili może dołączyć do grupowych lekcji na żywo, które odbywają się raz w tygodniu i przebiegają według z góry ustalonego programu.

Zapisz dziecko na kurs już dziś!

Przewijanie do góry