KROK 1. – przeczytaj treść zadania
Treść zadania trzeba przeczytać uważnie i ze zrozumieniem. Jeżeli coś jest niezrozumiałe, warto przeczytać treść jeszcze raz. W zrozumieniu polecenia może pomóc powtórzenie treści zadania własnymi słowami.
KROK 2. – wybierz strategię rozwiązania
Dziecko powinno być wyposażone w przeróżne strategie rozwiązywania zadań. Nie chodzi o gotowe metody i algorytmy postępowania, ale o pomysły na to, jaka droga mogłaby potencjalnie doprowadzić ucznia do rozwiązania.
Warto ćwiczyć każdą strategię oddzielnie, a następnie umożliwić uczniowi zdobycie doświadczenia i intuicji w podejmowaniu decyzji, która strategia wydaje się być najkorzystniejsza w danym przypadku.
Zanim dziecko przystąpi do rozwiązywania zadania, niech zapyta samo siebie:
- Czy mogę rozwiązać to zadanie w głowie?
- Czy strategia, którą rozważam, wydaje się być rozsądna, biorąc pod uwagę liczby dane w zadaniu?
- Jakiego (w przybliżeniu) wyniku się spodziewam?
KROK 3. – rozważ zmianę strategii
W czasie rozwiązywania zadania może się okazać, że wybrana strategia prowadzi do rozwiązania zbyt okrężną drogą i warto zmienić ją na inną.
Niech dziecko zada sobie pytania w czasie rozwiązywania zadania:
- Czy wyniki częściowe, jakie dotychczas otrzymałem, wydają się być sensowne?
- Czy trudności, na które natrafiam podczas rozwiązywania zadania, są uzasadnione i jestem w stanie sobie z nimi sensownie poradzić, czy może są ona wynikiem mojego błędu lub źle dobranej strategii?
- Czy powinienem spróbować innej strategii?
- Czy aktualna strategia da się lepiej zaadaptować do tego zadania?
KROK 4. – sprawdź swoje rozwiązanie
Kiedy zadanie zostanie już rozwiązane, bardzo ważnym krokiem jest sprawdzenie poprawności otrzymanego rozwiązania.
Zachęćmy dziecko do zadania sobie pytań:
- Czy otrzymany wynik jest bliski temu, który przewidywałem na początku?
- Czy mój wynik ma sens?
- W jaki sposób mogę upewnić się, że moje rozwiązanie jest poprawne?