Język chęci a język motywacji
Pytając „co ją zmotywowało do wyruszenia na biegun?”, mamy na myśli odpowiedź na pytanie „dlaczego wyruszyła na biegun?”.
Możliwe odpowiedzi wyrażone w „języku chęci”:
- „chciała podziwiać piękne widoki”,
- „chciała przeżyć przygodę”.
Można to sformułować inaczej w „języku motywacji”:
- „motywuje ją ochota, aby podziwiać piękne widoki”,
- „motywuje ją ochota przeżycia przygody”.
Motywacja wydaje się czymś ZEWNĘTRZNYM – nasze zachowanie jest efektem zewnętrznych bodźców. Wywierając na kogoś presję możemy sprawić, że zmotywujemy go do pożądanego przez nas działania.
Takie podejście do motywacji sprawia, że często słyszy się, że „ROLĄ NAUCZYCIELA JEST MOTYWOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI”. Brzmi to ładnie w „języku motywacji”, czyż nie? Ale przetłumaczmy to na „język chęci”: „ROLĄ NAUCZYCIELA JEST SPRAWIENIE, ŻEBY UCZNIOWIE CHCIELI SIĘ UCZYĆ”.
Czy naprawdę możemy sprawić, że ktoś będzie CHCIAŁ podziwiać piękne widoki lub przeżyć przygodę?
LUDZIE CHCĄ, CZEGO CHCĄ, A NIE TEGO, CZEGO INNI CHCĄ, ŻEBY ONI CHCIELI.
Jak zmotywować dziecko do nauki?
Żeby zmotywować dziecko do nauki, musimy wiedzieć jakie są jego naturalne cele oraz czego ono chce unikać.
Przykłady:
- zdobyć aprobatę rodziców (nauczycieli),
- uniknąć braku aprobaty rodziców (nauczycieli),
- zwiększyć możliwość kontroli nad własnym otoczeniem,
- robić różne rzeczy z innymi dziećmi.
Co możemy zrobić?
Jako rodzice kontrolujemy w znacznym stopniu otoczenie dziecka. Nie możemy sprawić, żeby dziecko chciało robić to, co my chcemy, żeby robiło, ale możemy ocenić, co dziecko powinno robić, aby osiągnąć swoje własne cele i uniknąć rzeczy, których chce uniknąć.
W osiągnięciu jakich celów możemy pomóc dziecku?
Cele, które możemy pomóc dziecku osiągnąć poprzez zachęcanie je do nauki matematyki opartej na zrozumieniu:
- lepsze zrozumienie otaczającego świata,
- większa kontrola nad tym światem,
- dobry punkt wyjścia do współpracy i interakcji z innymi dziećmi (np. granie w gry).
Ucząc się matematyki, dziecko zbliża się do realizacji swoich naturalnych celów. To jest prawdziwa motywacja wewnętrzna.