Prawdziwa Matematyka

Kategorie problemów – dodawanie i odejmowanie

Zadania dotyczące dodawania i odejmowania klasyfikuje się w cztery szerokie grupy na podstawie akcji lub relacji, która pojawia się w problemie:

  • łączenie,
  • rozdzielanie,
  • część-część-całość,
  • porównywanie.

W tych czterech grupach wyróżnia się łącznie JEDENAŚCIE typów problemów. W podręcznikach najczęściej znajdują się zadania tylko z JEDNEGO lub DWÓCH typów!

Doświadczenie dziecka, jest mocno okrojone, jeżeli nie ma ono możliwości zmierzenia się z innymi typami problemów. Jeżeli dziecko ma być biegłe i wprawne w matematyce, powinno umieć rozwiązywać wszystkie jedenaście typów problemów.

Grupy łączenia i rozdzielania

Zadania z tych grup opierają się na akcji, polegającej na zwiększaniu lub zmniejszaniu pewnej wielkości. W obu grupach ta zmiana następuje w czasie.

Typy zadań:

  • nieznany wynik końcowy,
  • nieznana wielkość zmiany,
  • nieznana ilość początkowa.
Grupa część-część-całość

W tego typu problemach nie występuje żadna akcja – zamiast tego mamy informację o tym, jaka relacja zachodzi pomiędzy całością a jej poszczególnymi częściami.

Typy zadań:

  • nieznany rozmiar całości,
  • nieznany rozmiar jednej z części.
Grupa porównywania

Do tej grupy klasyfikuje się problemy, w których należy porównać dwa różne, nie powiązane ze sobą zbiory. Tak, jak w poprzedniej grupie, tutaj także nie ma mowy o żadnej akcji.

Różnica między grupą porównywania a grupą część-część-całość polega na tym, że relacja nie zachodzi pomiędzy zbiorem i jego podzbiorami, tylko między dwoma odrębnymi zbiorami.

Typy zadań:

  • nieznana różnica wielkości zbiorów,
  • nieznana wielkość mniejszego zbioru,
  • nieznana wielkość większego zbioru.
Przykłady
  • grupa łączenia:
    Basia miała cztery lalki. Dostała w prezencie dwie kolejne. Ile lalek ma Basia?
  • grupa rozdzielania:
    Kamil miał siedem autek. Oddał Bartkowi dwa autka. Ile autek ma Kamil?
  • grupa część-część-całość:
    Ewelina ma jedenaście kulek. Cztery kulki leżą na stole, a pozostałe na podłodze. Ile kulek leży na podłodze?
  • grupa porównywania:
    Tomek ma pięć cukierków, a Emil o dwa więcej. Ile cukierków ma Emil?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *