Badania naukowe pokazały, że duży wpływ na osiągnięcie sukcesu w nauce mają:
- poczucie kontroli nad procesem własnej edukacji,
- motywacja wewnętrzna ucznia.
KONTROLA
Kontrola, o której mowa, to swoboda w doborze tematów oraz form pracy, a także możliwość dowolnej zmiany kierunku badań, jeżeli w trakcie nauki zainteresowania dziecka ulegną zmianie.
MOTYWACJA WEWNĘTRZNA
Wewnętrzna motywacja pojawia się w momencie, gdy nauka dostarcza dziecku pozytywnych bodźców i daje satysfakcję, co z kolei zachęca je do zwiększania wysiłku. Wpada ono w stan, który jest samonapędzający i popycha je szybko do przodu.
Na motywację pozytywny wpływ ma odczuwanie przez dziecko, że staje się w czymś coraz lepsze. Wysoka samoocena związana jest z otrzymywaniem częstych i precyzyjnych informacji zwrotnych dotyczących efektów jego pracy.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na motywację do nauki jest dobór zadań, z którymi mierzy się dziecko. Ważne jest, aby zadania były:
- interesujące dla dziecka,
- sformułowane w sposób jasny i zrozumiały,
- miały sens.
BRAK MOTYWACJI LUB KONTROLI -> PORAŻKA
Uczniowie ponoszą porażkę w nauce, gdy:
- przestają rozumieć materiał,
- to, czego mają się uczyć, przestaje być zbieżne z ich własnymi celami,
- nie mają kontroli nad tym czego, oraz w jaki sposób, się uczą.