
Liczba lekcji | Łączny czas trwania nagrań | Średnia długość nagrań | Liczba plików pdf do pobrania |
---|---|---|---|
14+1 | 3 godziny 55 minut | 17 min/lekcja | 14 |
Moduł ten koncentruje się na zamianie jednostek długości, masy i objętości, wykorzystując koncepcję wartości cyfr w pozycyjnym systemie zapisu liczb.
Wyrażenia dwumianowane
Uczniowie poznają pojęcie wyrażenia dwumianowanego, które występuje w różnych kontekstach. Przykładowo, liczba 360 może być postrzegana jako 3 setki i 6 dziesiątek, podobnie jednocześnie w dwóch jednostkach możemy wyrażać czas (np. 2 godziny 40 minut) czy odległość (np. 5 km 20 m). Istnieje wiele podobieństw w sposobie zapisu i zamiany jednostek.
Zasady zamiany jednostek
Rozdział I obejmuje naukę przekształcania większych jednostek w mniejsze (np. kilogramy na gramy, metry na centymetry). Uczniowie stosują wcześniej zdobytą wiedzę, aby lepiej zrozumieć relacje między jednostkami miary.
Rozwiązując zadania tekstowe, uczniowie uczą się podejmować decyzje, czy lepiej zamieniać jednostki przed czy po wykonaniu obliczeń. Na przykład, aby dodać 4 kg 750 g i 2 kg 250 g, można najpierw przekształcić wartości na 4 750 g i 2 250 g, a następnie wykonać dodawanie.
Zastosowanie zamiany jednostek w rozwiązywaniu problemów
W rozdziale II uczniowie kontynuują naukę poprzez rozwiązywanie złożonych problemów tekstowych, wykorzystując zarówno algorytmy dodawania i odejmowania, jak i modele paskowe oraz osie liczbowe. Analizują związki między pozycją cyfry w zapisie liczby a zamianą jednostek, co pomaga im w precyzyjnym wyrażaniu ilości przy użyciu różnych jednostek.
Moduł ten przygotowuje uczniów do bardziej zaawansowanych obliczeń na liczbach wielocyfrowych oraz do pracy z ułamkami w kolejnych modułach.