
Liczba lekcji | Łączny czas trwania nagrań | Średnia długość nagrań | Liczba plików pdf do pobrania |
---|---|---|---|
20+1 | 5 godzin 25 minut | 16 min/lekcja | 29 |
Moduł 4 koncentruje się na rozwijaniu umiejętności dzielenia, obejmując zarówno dzielenie liczb dwucyfrowych, jak i większych liczb (do czterech cyfr) przez jednocyfrowe dzielniki. Uczniowie uczą się interpretowania reszty w zadaniach z treścią oraz stosowania różnych sprytnych strategii obliczeniowych.
Uczniowie pracują nad uzyskaniem głębokiego zrozumienia procesu dzielenia w dwóch odsłonach (dzielenie „na” i „po”). Na podstawie zbudowanego zrozumienia, uczniowie dochodzą do tradycyjnego algorytmu dzielenia, wymaganego w podstawie programowej.
Główne zagadnienia:
- Dzielenie liczb dwucyfrowych z resztą
- Rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających wykonania dzielenia z resztą.
- Stosowanie modeli wizualnych do przedstawienia podziału.
- Wprowadzenie tradycyjnego algorytmu dzielenia pisemnego i dostrzeżenie powiązań z tabelą rzędów wielkości.
- Stopniowe przejście do abstrakcyjnych obliczeń, bez konieczności rysowania modeli.
- Dzielenie liczb trzy- i czterocyfrowych
- Dzielenie wielokrotności 10, 100 i 1 000 przez liczby jednocyfrowe.
- Stopniowe przejście od modeli wizualnych do algorytmu pisemnego dzielenia.
- Dzielenie liczb zawierających zera w dzielnej lub ilorazie (różne warianty, które często sprawiają uczniom trudności).
- Rozwiązywanie zadań tekstowych i interpretowanie problemów dzielenia jako podziału „na” daną liczbę grup lub „po” określoną liczbę elementów.
- Łączenie modelu pola prostokąta z algorytmem pisemnym dla lepszego zrozumienia.
Moduł pomaga uczniom nie tylko w technicznym wykonywaniu dzielenia, ale także w rozumieniu jego znaczenia i poprawnym interpretowaniu wyników, co stanowi kluczową podstawę do dalszej nauki matematyki.