PM4 SP – moduł 4: dzielenie

Obecny status
Nie zapisany
Cena
270,00 zł
Rozpocznij
Matematyka dla klasy 4 sp - moduł 4 - dzielenie
Liczba lekcjiŁączny czas trwania nagrańŚrednia długość nagrańLiczba plików pdf do pobrania
20+15 godzin
25 minut
16 min/lekcja29

Moduł 4 to praktyczne wprowadzenie do dzielenia liczb – zrozumiałe, uporządkowane i zgodne z podstawą programową. Uczniowie nauczą się dzielić liczby dwucyfrowe, trzy- i czterocyfrowe przez jednocyfrowe dzielniki, a także interpretować wyniki, w tym dzielenie z resztą.

Zajmujemy się nie tylko algorytmem pisemnym, ale przede wszystkim zrozumieniem pojęcia dzielenia – poprzez obrazy, modele, zadania tekstowe i analizę sytuacji życiowych.

Uczniowie pracują nad uzyskaniem głębokiego zrozumienia procesu dzielenia w dwóch odsłonach (dzielenie “na” i “po”). Na podstawie zbudowanego zrozumienia, uczniowie dochodzą do tradycyjnego algorytmu dzielenia, wymaganego w podstawie programowej.

Czego uczy ten moduł?

Dzielenie liczb dwucyfrowych z resztą

Uczniowie rozpoczną naukę od rozwiązywania praktycznych zadań tekstowych, które będą przedstawiać za pomocą modeli wizualnych. Takie podejście pozwala na głębsze zrozumienie problemu, zanim przejdziemy do abstrakcyjnych obliczeń. Stopniowo wprowadzimy tradycyjny algorytm dzielenia pisemnego, pokazując jego powiązania z tabelą rzędów wielkości. Dzięki temu uczniowie nie będą go postrzegać jako oderwanego od rzeczywistości algorytmu postępowania, a jako logiczne i naturalne rozwinięcie dotychczas zdobytej wiedzy. Docelowo, kurs ma za zadanie doprowadzić do biegłego wykonywania obliczeń bez konieczności rysowania modeli.

Dzielenie liczb trzy- i czterocyfrowych

Uczniowie rozpoczną od dzielenia wielokrotności 10, 100 i 1 000 przez liczby jednocyfrowe, co ułatwi im zrozumienie mechanizmów dzielenia. Kontynuując proces przejścia od myślenia konkretnego do abstrakcyjnego, wykorzystamy modele wizualne, w tym model pola prostokąta, aby pokazać, jak logicznie działa algorytm pisemny. Moduł skupia się również na często sprawiających trudności przypadkach, takich jak dzielenie liczb zawierających zera w dzielnej lub w ilorazie.

Dzielenie „na” i „po” – dwa sposoby rozumienia

Kurs rozwija rozumienie dzielenia jako „podziału na grupy” lub „rozdzielania po równo”. Dzieci uczą się dostrzegać, który model pasuje do danego zadania.

Wprowadzenie tradycyjnego algorytmu dzielenia

W oparciu o wcześniejsze zrozumienie uczniowie przechodzą do zapisu pisemnego, co pozwala im płynnie wykonać obliczenia bez zgadywania.

Zastosowanie dzielenia w zadaniach tekstowych

Uczniowie łączą dzielenie z innymi działaniami i wykorzystują nową wiedzę w praktycznych problemach matematycznych.


Dlaczego warto?

Ten moduł rozwija nie tylko techniczne umiejętności dzielenia, ale przede wszystkim umiejętność logicznego myślenia, rozumienia sensu działania i interpretowania wyników – co ma ogromne znaczenie w dalszej nauce matematyki.

Kurs - zawartość

Wprowadzenie
Rozdział I: Dzielenie z resztą
Rozdział II: Dzielenie dużych liczb przez liczby jednocyfrowe
POWTÓRZENIE I SPRAWDZIAN
Lekcja - zawartość
Ukończono 0% Kroki: 0/1
Zadania dodatkowe
Przewijanie do góry