Witaj! Wierzę, że kluczem do sukcesu w matematyce jest głębokie zrozumienie, a nie zapamiętywanie pustych regułek. Ten wpis to zapis kluczowych myśli z mojego webinaru, w którym pokazałam, jak przygotowuję się do pracy z uczniami nad nowym zagadnieniem, używając mnożenia liczb dziesiętnych przez 10, 100, 1000 jako praktycznego przykładu. Jeśli jesteś nauczycielem, rodzicem w edukacji domowej lub po prostu osobą, która chce zrozumieć jak uczyć matematyki w inny sposób, ten tekst jest dla Ciebie.
W prezentacji opowiadam o całym procesie: od przeglądu podstawy programowej, przez przegląd literatury, a na doborze poszczególnych ćwiczeń kończąc. Bardzo szczegółowo uzasadniam, czym się kieruję dobierając takie, a nie inne ćwiczenia na przykładzie zagadnienia, które będzie omawiane z uczniami.

Mój proces przygotowania lekcji krok po kroku
- Przegląd podstawy programowej: Pierwszy i najważniejszy krok to dokładna analiza podstawy programowej. Sprawdzam, jakie są wymagane cele lekcji, co uczeń powinien umieć po jej zakończeniu. To pozwala mi na uniknięcie niepotrzebnego materiału i skupienie się na tym, co najważniejsze. Co ciekawe, sama podstawa programowa często pozwala na stosowanie różnych, własnych metod obliczeń, o ile są one poprawne.
- Analiza podręczników i literatury: Następnie analizuję, w jaki sposób podręczniki i inne materiały dydaktyczne podchodzą do tematu. Często spotykam się z metodą, która podaje gotową regułę (np. “przesuń przecinek w prawo”), zamiast budować zrozumienie. Wskazuję, dlaczego takie podejście jest często niewystarczające i jak można je poprawić. Nauczanie przez zrozumienie wymaga odejścia od podręcznikowych regułek.
- Budowanie na wcześniejszej wiedzy: Najważniejszą częścią mojej metody jest budowanie na wiedzy, którą uczniowie już mają. W przypadku mnożenia liczb dziesiętnych, zaczynam od mnożenia liczb naturalnych przez 10. Używając pomocy wizualnych, takich jak żetony i tabela rzędów wielkości, pokazuję, jak cyfry “przesuwają się” w lewo. Następnie rozszerzam tę wiedzę na liczby dziesiętne, co pozwala uczniom dostrzec ten sam, logiczny wzorzec.
- Odkrywanie wiedzy zamiast jej podawania: Zamiast podawać gotowe zasady, prowadzę uczniów przez ćwiczenia, które pozwalają im samodzielnie sformułować wnioski. Dzięki temu to oni są odkrywcami, a nie tylko biernymi odbiorcami. Używam także metody, w której analizujemy różne strategie rozwiązywania problemu, co rozwija krytyczne myślenie.
- Praca nad trudnościami: Przewiduję, jakie trudności mogą napotkać uczniowie (np. co zrobić, gdy po prawej stronie nie ma więcej cyfr po przecinku) i przygotowuję specjalne ćwiczenia, które je adresują. Pokazuję, że dodawanie zer na końcu liczby dziesiętnej nie zmienia jej wartości, co pomaga w rozwiązaniu problemu.
Praktyczne zastosowanie w problemach
Ostatnim etapem jest przełożenie nowo poznanej wiedzy na praktyczne zastosowania. Omawiam zadania z treścią i problemy z zamianą jednostek. Używam modeli paskowych, które pomagają wizualizować te zadania, co jest kluczowe dla ich zrozumienia.
Nagranie webinaru
Zachęcam do obejrzenia nagrania, abyś mógł/mogła poznać ten proces w całości i zainspirować się do tworzenia lekcji, które naprawdę uczą.