Prawdziwa Matematyka

Matematyzowanie czy „historia matematyki”?

Na pewno zgodzisz się ze mną, że uczenie się polega na budowaniu zrozumienia.

Ucząc dziecko polskiego, pomagamy mu stać się pisarzem poprzez angażowanie go w proces pisania.

Ucząc dziecko biologii, fizyki i chemii zachęcamy je do stawiania hipotez, planowania eksperymentów i przeprowadzania ich, aby mogło poczuć się jak naukowiec.

Ucząc dziecko plastyki chcemy, by tworzyło jak prawdziwy artysta.

A co z nauczaniem matematyki? Czy pozwalamy dziecku swobodnie matematyzować, czy raczej uczymy je “historii matematyki”, czyli gotowych metod i sposobów ich zastosowania wymyślonych kiedyś przez kogoś innego?

Pozwólmy dziecku uczyć się matematyki tak, jak uczy się innych nauk:

  • zaangażujmy je w matematyzowanie,
  • niech buduje swoje zrozumienie,
  • niech uczy się dostrzegać i badać wzorce,
  • niech przedstawia swoje wyjaśnienia i snuje domysły,
  • niech przekonuje nas o poprawności swojego myślenia.
Jak sprawić, żeby dziecko matematyzowało, czyli modelowało swoją rzeczywistość przy użyciu narzędzi matematycznych?

Postawmy przed dzieckiem szeroki problem o kontekście mu bliskim, a następnie zanurzmy się w nim wspólnie.

Badajmy różne możliwości, słuchajmy dziecka i podsuwajmy pomysły, które rozszerzą jego percepcję.

Modelujmy nasze rozważania, szukajmy schematów i powtarzających się wzorców.

Dyskutujmy jak matematycy, przekonujmy się nawzajem do naszych pomysłów.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *