Mnożenie liczb wielocyfrowych – KODOWANIE

Wielu uczniów, a co gorsza także wielu dorosłych, postrzega matematykę jako serię niezależnych od siebie algorytmów. Wystarczy im, że nauczą się kilku wzorów, nabiorą wprawy w stosowaniu kilku procedur i mają poczucie, że nauczyli się matematyki. Nie mają świadomości, że poza biegłością proceduralną jest jeszcze ogromna głębia, którą przeoczyli.

Jako nauczyciele wiemy, że to błędna droga. Cel edukacji matematycznej to nie tylko poprawnie wykonany słupek, ale zrozumienie, dlaczego dany algorytm działa i, co ważniejsze, kiedy warto z niego zrezygnować, a w zamian zastosować sprytniejsze strategie.

Skąd wzięła się potrzeba kodowania?

Moja potrzeba stworzenia czegoś, co wykracza poza tradycyjną kartę pracy, narodziła się z frustracji. Obserwowałam, jak uczniowie trenują mnożenie pisemne, a jednocześnie kompletnie ignorują potencjał mnożenia w pamięci.

Gdy uczeń widząc działanie \(412\cdot25\) natychmiast sięga po kartkę, to jasny sygnał, że skupienie na algorytmie przesłania mu myślenie oparte o strategie. Przecież to działanie można obliczyć na przykład tak:
\((412\cdot100):4\),
a jeszcze lepiej zamienić kolejność mnożenia i dzielenia:
\((412:4)\cdot100\),
co daje się bez trudu obliczyć w pamięci:
\(103\cdot100=10\ 300\).

Doszłam do wniosku, że uczniowie potrzebują ćwiczenia, które wymusza poprawne obliczenie wyniku, ale jednocześnie jest na tyle angażujące, by uczniowie chcieli je wykonać do końca. Stąd pomysł na mnożenie liczb wielocyfrowych z kodowaniem.

Największą zaletą tego formatu jest mechanizm weryfikacji. Kiedy uczeń obliczy 8 działań i na końcu nie otrzyma sensownego hasła, natychmiast orientuje się, że gdzieś jest błąd.

Dlaczego ta karta pracy jest skuteczna?

Ta karta pracy jest celowo zaprojektowana tak, aby objąć wszystkie kluczowe typy działań (liczba 1-cyfrowa x 3-cyfrowa, 3-cyfrowa x 2-cyfrowa itd.). Dzięki temu w jednym ćwiczeniu możemy przetrenować przeróżne strategie obliczania iloczynu.

  • Wbudowana weryfikacja: Uczeń nie musi czekać na nauczyciela. Jeśli hasło jest nonsensem, wie, że musi poprawić rachunki.
  • Wysoka motywacja: Element tajemnicy i kodowania zamienia zadanie w grę.
  • Strategia, a nie tylko algorytm: Różnorodność działań zachęca do dyskusji o tym, jak najszybciej osiągnąć wynik (czy zawsze musi to być mnożenie pisemne?)

Jeśli szukają Państwo sposobu na angażujące przećwiczenie mnożenia liczb wielocyfrowych, które jednocześnie promuje myślenie strategiczne, ta karta pracy jest świetnym narzędziem do pracy w klasie lub w domu.

Kartę pracy można pobrać bezpłatnie w Sklepie: Angażujące Kodowanie: Mnożenie Liczb Wielocyfrowych z Ukrytym Hasłem.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry