Tradycyjne ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń, w których uczniowie podstawiają wartości zmiennych i zapisują wyniki, szybko stają się monotonne. Dziecko koncentruje się na jak najszybszym obliczeniu wyników, a nie na precyzji.
Do żmudnych ćwiczeń warto dodać mechanizm natychmiastowej i angażującej samokontroli, który wymaga precyzyjnego wykonania każdego kroku.
Nasza karta pracy “Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych – SZYFR” działa na prostej zasadzie:
- Prawidłowy wynik => Prawidłowa litera.
- Nieprawidłowy wynik => Chaos w haśle.
Uczeń ma więc wewnętrzną motywację, aby wrócić i poprawić błąd, jeśli hasło na końcu nie ma sensu. To jest proces autokorekty, który jest znacznie bardziej wartościowy niż czekanie na sprawdzenie przez nauczyciela.
Te zadania pomagają uczniom zyskać biegłość rachunkową, która jest niezbędna do przejścia do trudniejszych tematów, takich jak równania i nierówności.

Szybka rada metodyczna: odwrócenie ról
Poproś uczniów, aby po rozwiązaniu karty pracy wymyślili własne wyrażenie algebraiczne i zaszyfrowali za ich pomocą wymyślone przez siebie hasło. Następnie niech uczniowie wymienią się zadaniami i sprawdzą, czy łamigłówka została poprawnie ułożona.
Nie pozwól, by obliczanie wartości wyrażeń było nudne. Daj swoim uczniom satysfakcję z rozszyfrowania hasła!
Zestaw zawierający kartę pracy w dwóch wariantach (wersja łatwiejsza i trudniejsza) możesz pobrać bezpłatnie w Sklepie: https://prawdziwamatematyka.pl/produkt/angazujace-kodowanie-mnozenie-liczb-wielocyfrowych-z-ukrytym-haslem/


