Prawdziwa Matematyka

Odcinek S01E10 – O szkodliwości algorytmów, regułek i wzorów​

Opis odcinka

W odcinku omawiam czym są narzucane dzieciom algorytmy i schematy działania oraz dlaczego są one zabójcze dla rozwoju ich myślenia matematycznego. Wspominam o doskonałej alternatywie, jaką są strategie, które pełnią funkcję drogowskazów – to, którą drogą dziecko zdecyduje się pójść oraz to, w jaki dokładnie sposób będzie nią iść, będzie zależało tylko i wyłącznie od niego i od jego doświadczenia matematycznego. Dzięki poznaniu różnych strategii, jego wybór będzie szeroki, ale na każdym etapie to ono będzie decydowało czy w ogóle czuje potrzebę wykorzystania jakiejkolwiek ze znanych mu strategii, a jeśli tak, to jakiej oraz w jaki dokładnie sposób ją zastosuje.

W odcinku prześledzimy tok rozumowania dziewczynki, która nie znając „prawd objawionych” dotyczących działań na ułamkach, samodzielnie wymyśliła, jak podzielić liczbę całkowitą przez ułamek. Obliczymy także iloraz liczby mieszanej przez liczbę całkowitą, który przy tradycyjnym podejściu do nauczania matematyki wymaga od dziecka zastosowania aż SIEDMIU „prawd objawionych” dotyczących działań na ułamkach. Przy rozwiązaniu opartym na zrozumieniu, rozwiązanie dostajemy błyskawicznie, bez jakichkolwiek obliczeń.

Zapraszam do wysłuchania odcinka!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *