Chociaż dyskalkulia wciąż nie jest w pełni zrozumiana, badania naukowe wskazują na kilka głównych przyczyn tego zaburzenia. Na pierwszym miejscu wymienia się nieprawidłowości neurologiczne, które prowadzą do różnic w strukturze i funkcjonowaniu mózgu. Badania obrazowe pokazują, że obszary mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie informacji liczbowych mogą działać inaczej u osób z dyskalkulią, co utrudnia rozumienie matematyki już od wczesnych etapów edukacji.
Dziedziczność odgrywa również istotną rolę w rozwoju tego zaburzenia. Uważa się, że skłonność do dyskalkulii może być przekazywana genetycznie, podobnie jak inne specyficzne trudności w nauce, takie jak dysleksja. Jeśli jedno z rodziców zmaga się z podobnymi problemami, istnieje większe prawdopodobieństwo, że ich dziecko także będzie miało trudności z matematyką.
Problemy z przetwarzaniem informacji to kolejna przyczyna, która utrudnia codzienne funkcjonowanie. Dyskalkulia może objawiać się jako trudność w integracji informacji wzrokowych, słuchowych i przestrzennych. To oznacza, że osoba z dyskalkulią może mieć problem z wykonaniem zadania, które wymaga jednoczesnego przetwarzania kilku typów informacji, takich jak słuchanie instrukcji i zapisywanie wyników obliczeń.
#dyskalkulia