Moduł 4 to praktyczne wprowadzenie do dzielenia liczb – zrozumiałe, uporządkowane i zgodne z podstawą programową. Uczniowie nauczą się dzielić liczby dwucyfrowe, trzy- i czterocyfrowe przez jednocyfrowe dzielniki, a także interpretować wyniki, w tym dzielenie z resztą.
Zajmujemy się nie tylko algorytmem pisemnym, ale przede wszystkim zrozumieniem pojęcia dzielenia – poprzez obrazy, modele, zadania tekstowe i analizę sytuacji życiowych.
Uczniowie pracują nad uzyskaniem głębokiego zrozumienia procesu dzielenia w dwóch odsłonach (dzielenie “na” i “po”). Na podstawie zbudowanego zrozumienia, uczniowie dochodzą do tradycyjnego algorytmu dzielenia, wymaganego w podstawie programowej.
*** Dowiedz się więcej o kursie Prawdziwej Matematyki dla klasy 4 SP. ***
Czego uczy ten moduł?
Dzielenie liczb dwucyfrowych z resztą
Uczniowie rozpoczną naukę od rozwiązywania praktycznych zadań tekstowych, które będą przedstawiać za pomocą modeli wizualnych. Takie podejście pozwala na głębsze zrozumienie problemu, zanim przejdziemy do abstrakcyjnych obliczeń. Stopniowo wprowadzimy tradycyjny algorytm dzielenia pisemnego, pokazując jego powiązania z tabelą rzędów wielkości. Dzięki temu uczniowie nie będą go postrzegać jako oderwanego od rzeczywistości algorytmu postępowania, a jako logiczne i naturalne rozwinięcie dotychczas zdobytej wiedzy. Docelowo, kurs ma za zadanie doprowadzić do biegłego wykonywania obliczeń bez konieczności rysowania modeli.
Dzielenie liczb trzy- i czterocyfrowych
Uczniowie rozpoczną od dzielenia wielokrotności 10, 100 i 1 000 przez liczby jednocyfrowe, co ułatwi im zrozumienie mechanizmów dzielenia. Kontynuując proces przejścia od myślenia konkretnego do abstrakcyjnego, wykorzystamy modele wizualne, w tym model pola prostokąta, aby pokazać, jak logicznie działa algorytm pisemny. Moduł skupia się również na często sprawiających trudności przypadkach, takich jak dzielenie liczb zawierających zera w dzielnej lub w ilorazie.
Dzielenie „na” i „po” – dwa sposoby rozumienia
Kurs rozwija rozumienie dzielenia jako „podziału na grupy” lub „rozdzielania po równo”. Dzieci uczą się dostrzegać, który model pasuje do danego zadania.
Wprowadzenie tradycyjnego algorytmu dzielenia
W oparciu o wcześniejsze zrozumienie uczniowie przechodzą do zapisu pisemnego, co pozwala im płynnie wykonać obliczenia bez zgadywania.
Zastosowanie dzielenia w zadaniach tekstowych
Uczniowie łączą dzielenie z innymi działaniami i wykorzystują nową wiedzę w praktycznych problemach matematycznych.
Dlaczego warto?
Ten moduł rozwija nie tylko techniczne umiejętności dzielenia, ale przede wszystkim umiejętność logicznego myślenia, rozumienia sensu działania i interpretowania wyników – co ma ogromne znaczenie w dalszej nauce matematyki.
Specyfikacja kursu:
- Liczba lekcji: 20+1
- Łączny czas nagrań: 5 godzin 25 minut
- Średnia długość nagrań: 16 min/lekcja
- Liczba plików PDF do pobrania: 29
Zacznij już dziś!
Wykupując kurs, dostajesz dostęp do zawartości na 180 dni.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.