Czynniki wpływające na ocenę poziomu trudności zadania przez dzieci
Która wartość jest nieznana?W zadaniach dotyczących dodawania i odejmowania najłatwiejsze są zadania:
- w grupie łączenia lub rozdzielania:
zadania, w których nieznany jest ostateczny wynik, - w grupie część-część-całość:
zadania, w których nieznana jest całość, - w grupie porównywania:
zadania, w których nieznana jest różnica liczebności zbiorów.
Pozostałe typy zadań zwykle sprawiają dzieciom większe trudności.
Czy w zadaniu mowa jest o akcji, czy relacji?
Najczęściej zadanie wydaje się dzieciom trudne dlatego, że nie radzą sobie one ze zrozumieniem, jaka matematyczna relacja jest przedstawiona w zadaniu.
Porównajmy:
- W pokoju jest pięcioro dzieci i osiem krzeseł. O ile więcej jest krzeseł od dzieci?
- W pokoju jest pięcioro dzieci i osiem krzeseł. Jeżeli każde dziecko usiądzie na krześle, ile krzeseł pozostanie wolnych?
Druga wersja zadania jest prostsza, bo treść mówi o konkretnej akcji, która ma miejsce.
Czy w zadaniu występują małe, czy duże liczby?
Wielkość liczb w zadaniu wpływa na jego poziom trudności.
Porównajmy:
- Kasia miała dwanaście kwiatków w koszyku. Oddała kilka kwiatków Basi. Teraz Kasia ma osiem kwiatków. Ile kwiatków Kasia oddała Basi?
- Kasia miała czterdzieści osiem kwiatków w koszyku. Oddała kilka kwiatków Basi. Teraz Kasia ma dwadzieścia dziewięć kwiatków. Ile kwiatków Kasia oddała Basi?
Czy w zadaniu mowa jest o obiektach konkretnych, czy abstrakcyjnych?
Najłatwiej jest myśleć dzieciom o obiektach konkretnych, które mogą być modelowane w łatwy sposób.
Porównajmy:
- Adam miał pięć kredek, ale zgubił dwie. Ile kredek ma Adam?
- Kamyk ważył 5 g, ale odłupał się od niego kawałek o masie 2 g. Ile waży kamyk?
- Napój kosztował 5 zł, ale jego cena została obniżona o 2 zł. Ile kosztuje napój?
- Dzieci czekały na autobus, który miał przyjechać za 5 minut, ale przyjechał o 2 minuty wcześniej. Jak długo dzieci czekały?
Pierwsze zadanie zwykle sprawia dzieciom najmniej trudności, bo jest w nim mowa o konkretnych obiektach. Masa, pieniądze i czas są dla dzieci abstrakcyjne.