Co to jest KONSTRUKTYWIZM?
Na początku XX wieku John Dewey udowodnił doświadczalnie, że PROCES UCZENIA SIĘ przebiega najpełniej wtedy, gdy UCZEŃ JEST AKTYWNIE ZAANGAŻOWANY W NAUKĘ oraz ma okazję do zdobywania jak NAJSZERSZEGO DOŚWIADCZENIA na danym polu.
Nieco później Jean Piaget bronił tezy, że UCZNIOWIE AKTYWNIE KONSTRUUJĄ SWOJĄ WIEDZĘ.
Badania tych oraz innych naukowców leżą u podstaw KONSTRUKTYWIZMU, czyli przekonania, że wiedza i umiejętności
- NIE są przyswajane poprzez ślepe posłuszeństwo i akceptację słów nauczyciela,
- są zdobywane dzięki interpretacji tego, co uczniowie widzą, słyszą lub robią w kontekście już posiadanej wiedzy.
UCZNIOWIE UCZĄ SIĘ MATEMATYKI POPRZEZ AKTYWNE BUDOWANIE NOWEJ WIEDZY W OPARCIU O OSOBISTE DOŚWIADCZENIE I WCZEŚNIEJSZĄ WIEDZĘ.
Konstruktywizm skupia się na procesach myślowych uczniów.
Proces uczenia się zależy nie tylko od tego, co robi nauczyciel, ale także od tego, co robi uczeń – w jaki sposób integruje on nowe pomysły i idee ze swoim doświadczeniem oraz wcześniejszą wiedzą.
A może BEHAWIORYZM? NIE!!!
Behawioryzm skupia się na „obserwowalnych” zachowaniach, czyli celem nauczania jest uzyskanie od ucznia oczekiwanej reakcji na bodziec.
Uczniowie uczą się konkretnej umiejętności (zachowania) poprzez obserwację tej umiejętności modelowanej przez nauczyciela w odpowiedzi na konkretny bodziec (np. zadanie matematyczne). Następnie uczniowie ćwiczą tę konkretną umiejętność.
Przykład:
- Nauczyciel demonstruje jak obliczać pole trójkąta.
- Uczniowie uczą się okazywać odpowiednią reakcję (obliczanie pola trójkąta) na bodziec danego typu (trójkąt).
BEHAWIORYZM SKUPIA SIĘ NA PRODUKOWANIU KONKRETNYCH ZACHOWAŃ U UCZNIÓW, WYKLUCZAJĄC JEDNOCZEŚNIE MOŻLIWOŚĆ PRZEPROWADZANIA PRZEZ UCZNIÓW INDYWIDUALNYCH PROCESÓW MYŚLOWYCH.
Dlaczego KONSTRUKTYWIZM?
Pamiętajmy, że dzieci są podmiotem, a nie przedmiotem w procesie nauczania. Mają one prawo aktywnie uczestniczyć w tym procesie. Mają prawo rozumieć co, jak i dlaczego. Nie tresujmy ich jak małpy w cyrku, tylko wychowujmy i edukujmy na samodzielnych, inteligentnych, mądrych ludzi.