Opis odcinka
W tym odcinku opowiem pokrótce o pięciu interpretacjach ułamków:
- ułamek jako część całości lub fragment zbioru,
- ułamek jako wynik dzielenia dwóch liczb,
- ułamek jako stosunek dwóch wielkości,
- ułamek jako operator,
- ułamek jako miara.
Następnie skupimy się na pierwszej interpretacji i zbadamy wspólnie relacje pomiędzy częścią a całością:
- jakim ułamkiem całości jest dana część?
- jaką częścią jest dany ułamek całości?
- co jest całością, skoro znana część stanowi dany ułamek całości?
Do wykonania ćwiczeń będziesz potrzebować dziesięciu pasków papieru o tej samej szerokości i długościach od 1 cm do 10 cm w następujących
kolorach:
- 1 cm – kolor biały,
- 2 cm – kolor czerwony,
- 3 cm – kolor jasnozielony,
- 4 cm – różowy,
- 5 cm – żółty,
- 6 cm – ciemnozielony,
- 7 cm – czarny,
- 8 cm – brązowy,
- 9 cm – niebieski,
- 10 cm – pomarańczowy.
Ponadto z odcinka dowiesz się:
- dlaczego dzielenie przez zero nie jest zdefiniowane w matematyce,
- dlaczego lepiej żeby interpretacja ułamka jako część całości lub fragment zbioru nie była pierwszą interpretacją, z którą styka się dziecko
- oraz że mnożenie, to nie jest wielokrotne dodawanie!
Zapraszam do wysłuchania odcinka!