Prawdziwa Matematyka

Od czego zależy poziom trudności zadania?

Czynniki wpływające na ocenę poziomu trudności zadania przez dzieci

Która wartość jest nieznana?W zadaniach dotyczących dodawania i odejmowania najłatwiejsze są zadania:

  • w grupie łączenia lub rozdzielania:
    zadania, w których nieznany jest ostateczny wynik,
  • w grupie część-część-całość:
    zadania, w których nieznana jest całość,
  • w grupie porównywania:
    zadania, w których nieznana jest różnica liczebności zbiorów. 

Pozostałe typy zadań zwykle sprawiają dzieciom większe trudności.

Czy w zadaniu mowa jest o akcji, czy relacji?

Najczęściej zadanie wydaje się dzieciom trudne dlatego, że nie radzą sobie one ze zrozumieniem, jaka matematyczna relacja jest przedstawiona w zadaniu.

Porównajmy:

  • W pokoju jest pięcioro dzieci i osiem krzeseł. O ile więcej jest krzeseł od dzieci?
  • W pokoju jest pięcioro dzieci i osiem krzeseł. Jeżeli każde dziecko usiądzie na krześle, ile krzeseł pozostanie wolnych?

Druga wersja zadania jest prostsza, bo treść mówi o konkretnej akcji, która ma miejsce.

Czy w zadaniu występują małe, czy duże liczby?

Wielkość liczb w zadaniu wpływa na jego poziom trudności.

Porównajmy:

  • Kasia miała dwanaście kwiatków w koszyku. Oddała kilka kwiatków Basi. Teraz Kasia ma osiem kwiatków. Ile kwiatków Kasia oddała Basi?
  • Kasia miała czterdzieści osiem kwiatków w koszyku. Oddała kilka kwiatków Basi. Teraz Kasia ma dwadzieścia dziewięć kwiatków. Ile kwiatków Kasia oddała Basi?

Czy w zadaniu mowa jest o obiektach konkretnych, czy abstrakcyjnych?

Najłatwiej jest myśleć dzieciom o obiektach konkretnych, które mogą być modelowane w łatwy sposób.

Porównajmy:

  • Adam miał pięć kredek, ale zgubił dwie. Ile kredek ma Adam?
  • Kamyk ważył 5 g, ale odłupał się od niego kawałek o masie 2 g. Ile waży kamyk?
  • Napój kosztował 5 zł, ale jego cena została obniżona o 2 zł. Ile kosztuje napój?
  • Dzieci czekały na autobus, który miał przyjechać za 5 minut, ale przyjechał o 2 minuty wcześniej. Jak długo dzieci czekały?

Pierwsze zadanie zwykle sprawia dzieciom najmniej trudności, bo jest w nim mowa o konkretnych obiektach. Masa, pieniądze i czas są dla dzieci abstrakcyjne.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *